7 chyb při výchově, které mají vliv na učení

Prožíváte odpolední, večerní či víkendová drama při učení a psaní úkolů? O ostatních povinnostech ani nemluvě?

Kde se tedy stala chyba?

 

7 nejzákladnějších chyb při výchově, které mají dopad na přístup k učení.

 

  1. Zodpovědnost x nezodpovědnost dítěte.

Nemluvte dítěti o tom, jak má být zodpovědné, ale nechte ho nést následky za své činy. Má splnit nějaký úkol, když ho nesplní, ať si sám za to přebere zodpovědnost a nese za to následky. Nepřipraví si pomůcky do školy – > dostane poznámku. Neodnese si oblečení do prádelního koše -> nebude mít vypráno.

Jen tak ho naučíte zodpovědnosti. Poté bude brát zodpovědnost i za školní výsledky.

Cvičení: Vypište si, kde a za co vaše dítě přebírá zodpovědnost.

Vypište si, kde může ještě zodpovědnost přebrat.

 

  1. Vše v rodině se točí jen kolem dětí.

Vybíráme výlet vhodný pro děti. O víkendu se budeme věnovat dětem. Děti jsou naše priorita a náš život se jim plně přizpůsobil.

Pokud máme tento postoj, může se stát, že si naše dítě bude myslet, že je středem světa a vše se točí kolem něj. Stane se nepřizpůsobivé, nebude brát na ostatní ohledy… V budoucím životě to bude mít hodně těžké. Nastanou potíže ve škole, v kolektivu… Přístup k učení bude pasivní. „Já se to učit nebudu, tak mi to napiš nebo vysvětli…“

Cvičení: Vypište si, kde všude se dítěti přizpůsobujete.

Vypište si, kde se dítě přizpůsobuje vám.

 

  1. Snažíme se všemožně dítě rozvíjet a hledat mu zábavu – CHYBA.

V této době se velmi snažíme dítě rozvíjet po všech stránkách. Kupujeme mu ty nejdokonalejší hračky. Jen co povyroste, vozíme ho z kroužku na kroužek… Vymýšlíme zábavu a akce na víkendy. Jen aby se dítě nenudilo. Neradi slyšíme od svých dětí – já se nudím. My jsme toto přeci neznali. Jako děti jsme se nenudili, protože jsme si uměli najít zábavu sami. Tím se nám rozvíjela potřebná kreativita. Vezměte si, jaká to byla zábava vymýšlet si nové hry, při čtení jsme si představovali kouzelné příběhy…

Nedostatek kreativity se podepisuje na schopnosti hledat řešení u problémů a řešit i úkoly při učení.

Cvičení: Jak organizuji dětem volný čas?

Kde můžete dát dítěti prostor pro jeho vlastní kreativitu.

 

  1. Dítě nám přiběhne s problémem a my ho hned ochotně běžíme řešit – STOP.

Naučte dítě stavět se k problémům čelem. Buďte mu oporou, ale neřešte vše za něj. Když si dítě řeší problémy samo, získává i lepší přístup k učení a řešení úkolů.

Cvičení: Jaké problémy řeším za své dítě já?

Jaké problémy může řešit samo?

 

  1. Máme snahu dítě před vším uchránit

Nebojte se nechat dítě, ať se spálí. Ponechte mu možnost poučit se z vlastních chyb. Pamatujete si, jak vám rodiče říkali:

“Nedělej toto a nedělej tamto…“? Většinou jsme nad tím mávli rukou a udělali jsme si to po svém.

Rodiče nás nechali a následně jsme se si sami vzali ponaučení z vlastních chyb. A chybami se člověk učí.

Nenapsal jsi domácí úkol – tvoje chyba. Co s tím uděláš?

Cvičení: Vypište si, před čím vším se snažíte dítě uchránit?

Vypište si, kde všude můžete dát dítěti prostor ohledně jeho bezpečí?

 

  1. Volná či svobodná výchova bez žádných omezení?

V této době hodně diskutované téma – neomezovat děti pravidly. OMYL. Děti i dospělí potřebují pravidla. Jakékoli pravidlo, které platí pro dospělé, platí i pro děti. My musíme chodit do práce, mít za sebou výsledky… Dítě chodí do školy a jeho výsledky jsou jeho znalosti. Pravidly se řídíme ve společnosti, v zaměstnání, v  kolektivu lidí, ale i v silničním provozu. Pravidla, co můžeme a nemůžeme, nám dávají pocit jistoty. Když je nemáme, způsobí to nejistotu a zmatek. Správná pravidla se skládající z volnosti a omezení, která by měla být vyvážená.

Cvičení: Jaké máme doma pravidla?

Jsou tyto pravidla v rovnováze?

 

  1. Poskytujeme kompletní servis 24 hodin denně

Vaše dítě dostane vše takříkajíc až „pod nos“? Jen co ráno vstane, má připravené oblečení, na stole v kuchyni snídani a svačinka mu doputuje „sama“ do batohu. Samozřejmostí je připravená taška na trénink včetně kopaček, aby náhodou nezapomnělo. Do auta ji raději vezmete sami. A takto to pokračuje celý den. Proč by mělo dítě vyvíjet nějakou aktivitu či snahu? Motivovat takové dítě je pomalu nadlidský výkon. Takto zabezpečené dítě je těžké k něčemu motivovat. Velký servis způsobuje spíše demotivaci a to i v učení.

Cvičení: Kde všude poskytuji svému dítěti servis?

Kde všude ho není potřeba poskytovat a přenechat povinnosti na dítěti?

 

Co z toho vyplývá? Dítě, které „má vše“ nemá potřebu se dále snažit a pracovat na sobě (učit se). Chcete, aby se vaše dítě lépe učilo a záleželo mu na studijních výsledcích? Dejte mu více prostoru v tom, aby bylo samostatné, hlídalo si věci samo…

 

Nejste si jistí, jak to doma správně nastavit? Přijďte na seminář „A nejen o učení…„!

Chcete dostávat upozornění do e-mailu?

Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »

© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů.

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.

Top