Pomáháme (nejen) dětem s učením
Má vaše dítě problémy s učením? Potřebujete poradit? OBRAŤTE SE NA NÁS ->>
Pomáháme (nejen) dětem s učením
Každé dítě je od přírody jiné. Každý je jiná osobnost, má jiné talenty a jiné schopnosti, s kterými přišly na tento svět. Bohužel už v útlém dětství se tato individualita začne popírat a my začneme porovnávat a soustředit se na to, v čem naše dítě není dobré. To naše ještě nechodí a sousedovo, které je mladší o dva měsíce, už chodí. A ke všemu má o tři zuby více! A tak začíná hodnocení, porovnávání a znehodnocování, které se podepisuje na vývoji malého človíčka. Následně to s námi postupuje celý život.
V určitém věku musí dítě nastoupit do školy a s tímto nástupem jsou podmínkou jisté znalosti, které dítě má mít. I tyto znalosti jsou mezi dětmi velmi rozdílné.
Některé dítě s nástupem do školy již umí číst a počítat
a některé umí jen potřebné základy.
Bohužel tady se dostáváme do tlaku a vzniká plno rozporů. S povinnou školní docházkou přicházejí požadavky na to, co a kdy má dítě ovládat. A již tady nám začínají první a základní problémy v učení. Některé děti učivo bez potíží ovládají a pro některé je tempo příliš rychlé. Ve škole nestíhají, učivo si řádně nezažijí a problémy se začínají kupit.
Proč nám špatné čtení dělá dále největší potíže, je velice zřejmé. Náš školský systém je založen na čtení a textech. Pokud dítě neumí číst plynule a bez potíží a nerozumí přečtenému textu, je pro něj těžké se dále vzdělávat. Bohužel tato neschopnost ovlivní i velmi inteligentní děti. Za mnohaleté zkušenosti,
které jsme načerpali, vidíme přímou úměrnost mezi schopností dětí číst a jejich školními výsledky. Děti, které nemají se čtením potíže a rády čtou, se učí daleko snadněji a dosahují lepších výsledků, než děti nečtenáři. Úspěšné děti většinou rády a dobře čtou.
Tyto potíže mohu jako rodič dobře pozorovat při učení s dětmi. Čtení je nebaví, mají k němu odpor, nedokáží převyprávět přečtený text, nedokáží se samy učit vlastivědu, dějepis, zeměpis… Potíže se jim mohou objevit i v matematice při řešení slovních úloh či čtení zadání. Problémy nastávají i v gramatice, kde se špatně orientují v textu a je pro ně problém se naučit gramatické jevy…
Děti musí vždy vše dělat s jistotou a tu u nich musíme vypěstovat. Důležitou roli hraje jednoduchost a velikost písmen textů, které mají k dispozici na čtení. Texty by měly být též pro děti zajímavé a krátké, abychom u nich vzbudili dostatečný zájem.
Ze začátku by měly dobře ovládat čtení po slabikách, ale od první chvíle by měly umět porozumět textu. Případně se v textu po krátkých úsecích vracet a zjišťovat, o čem se v textu psalo. Ze začátku nám půjde především o kvantitu než o úplnou kvalitu čteného textu. Ta se bude trénováním zlepšovat, až přejde do čtení, které bude čím dále více plynulejší a rychlejší.
Velmi důležitý je i přístup nás dospělých. Co nejméně upozorňujme na chybovost. Naopak dítě potvrzujme za to, co mu jde a v čem se zlepšilo.
Netlačme na ně zbytečně, nestresujme ho. Jde o to pracovat s dětmi s citem, abychom jim čtení neznechutili, ba naopak abychom jim pomohli vypěstovat ke čtení kladný vztah.
Nesmíme zapomínat, že schopností číst budujeme dětem kvalitní základy pro další vzdělávání.
Když zjistíme, že dítě má potíže ve čtení, nikdy není pozdě tento problém začít řešit. Naopak u starších dětí se potíže ve čtení odstraňují mnohdy i rychleji, než u mladších, které potřebují daleko více času na zažití a procvičení. Ale i u nich se musíme vrátit k základům, k oblasti, kde problém vznikl a tu zvládnout. Pokud potřebuje více procvičit písmenka či čtení slabik, musíme začít tam. Věk v tomto případě není rozhodující. To, co je rozhodující, je oblast znalostí.
Pokud děti nejsou schopné číst, vznikají u nich další potíže, které je třeba řešit. Jakmile tedy zjistíme počínající problémy v učení, je nejlépe je řešit ihned. Ušetříme si všichni hromadu práce, nervů, starostí a dětem selhání.
Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »
© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.