Pomáháme (nejen) dětem s učením
Má vaše dítě problémy s učením? Potřebujete poradit? OBRAŤTE SE NA NÁS ->>
Pomáháme (nejen) dětem s učením
Při výchově dítěte musíme prostě pochopit, že je to umění. A jak jsme dobří umělci, poznáme podle toho, jak jsme schopni používat nástroje.
Tak jako malíř používá štětec a muzikant hudební nástroj, tak i rodič má nástroje na výchovu. A my jich vám pár k výchově a motivaci přinášíme v následujících bodech.
Jaký postoj zaujímáte ke svému dítěti? Myslíte si, že je schopné, rozumné… nebo spíše naopak? „Vše za něj musím dělat.“ „Nic nedotáhne do konce…“ „Je ještě malé, správný čas teprve přijde…“ „Časem k tomu dospěje…“ Ač se to nezdá, váš postoj ovlivní nejen okolí, ale především vaše děti. Hlavně děti dobře vycítí, co si kdo myslí. Podle toho se také budou chovat. Nejen emoce jsou nakažlivé, ale i postoje. Stojí za to, aby ty vaše někdo chytil? Zaměřte se na to, co si o vašem dítěti myslíte a proměňte to v pozitiva.
Ne, že by to člověk dělal schválně, ale občas z našeho strachu či cizího selhání, anebo z negativních zkušeností, bereme dětem sílu. Zmenšujeme jim potenciál naším přístupem, chováním a komunikací. Říkáte občas něco podobného? „Nevím, zda to zvládneš.“ „Znáš se. Raději to nezkoušej.“ „Toto jsi opravdu udělal sám?“ „Nepokaz to.“ „Tohle se ti nepovedlo.“ „Nešahej na to!“ „Chvátej…“
Pokud se od jedince hodně očekává, bude schopen překonat i velké bariéry, aby se jeho sen stal skutečností. Jaká máte očekávání od malého dítěte? Začne chodit, mluvit… A jaká máte od staršího? Bohužel se za nějaký čas tato očekávání zmenšují. Pokud nemáme dobrá a velká očekávání, dítě má potlačený potenciál svého růstu.
K rozvoji člověka a zvyšování jeho schopností patří překonávání překážek. Pokud jsou rodiče až moc opatrní, starostliví a snaživí, je to na škodu. Aby člověk mohl růst a rostlo mu sebevědomí, musí umět překonávat překážky. Každá zvládnutá bariéra nám zvýší sebevědomí, naučí nové věci. A co více, motivuje nás k překonávání dalších.
Buď provádíme skvělou kontrolu* s množstvím komunikace, anebo dítě prostě jen necháme růst. Jiná možnost není. Dětem se nelíbí zacházení, kdy se rodiče neptají na jejich názor. Vám by se to líbilo? U dětí nefunguje ani přesvědčování. Je to dobrá komunikace, která dělá při výchově divy, a člověk pak nemusí používat násilí.
*kontrola = správné řízení a vedení
Děti k tomu, aby mohly vyrůst ve schopné, zodpovědné a samostatné jedince, potřebují pracovat. Již malé dítě se vám snaží odvděčit, že se o něj staráte. Kreslí vám obrázky, nosí z vycházky kamínky, snaží se vás rozesmát. Jen co povyroste, tak se snaží zapojovat do všech aktivit. A pak se často stává, že rodiče dětem v práci brání. Můžou to být věty typu: „Jdi si hrát.“ „Nepleť se tady.“ „Já si to udělám sama.“ „Ukaž, já jsem rychlejší.“ „Zase to zkazíš.“ „Nic neuděláš pořádně…“ Malé děti přirozeně rodičům chtějí pomáhat, a pokud se jim to nedovolí, necítí se schopné a kompetentní.
Zbytečně neupozorňujte na chyby a nedostatky, ale snažte se vyzdvihovat pozitiva dítěte. V čem je dobré, co se mu daří, co umí. Tím, že pozornost budeme směrovat na dobré věci, je budeme podporovat a naopak. Pokud se budeme soustředit na to, co nechceme, bude se nám to vracet. Každý člověk a dítě chce dostat pozornost. Pokud ji nedostane za pozitivní věci, začne tvořit negativní. Například děti, které si hrají, začnou zlobit, aby získaly vaši pozornost. Pokud zvládáte těžké situace, podívejte se nejdřív, kolik a jaké pozornosti od vás vaše dítě dostává.
Každé dítě musí mít vytyčeno, co může a nesmí. A toto by mělo být v rovnováze. Pokud je příliš mnoho omezení či volnosti, dítěti to neprospívá. Musí znát přesná pravidla hry. Pokud tato pravidla nejsou dobře stanovena, či se často mění, způsobuje to rozladěnost a dítě nemá pocit jistoty.
Nesnažte se ho naklonovat. Úkolem rodiče není vytvarovat dítě, ale poznat ho a vynést na povrch to dobré. Důležité je prodat jeho hodnoty, a proto s ním komunikujte. Poznejte, jaká je osobnost (osobnostní charakteristiky – co má a nemá rád, jaké má zájmy, co ho baví, jaké má povahové rysy…), jaké jsou jeho schopnosti (= co jsem se naučil a umím používat) a jaké má talenty (= co mu jde lépe než komukoli jinému). Při výchově a motivaci využívejte tyto silné stránky a vše půjde snadněji.
Člověku se dobře daří v prostředí, kde má výzvy a musí překonávat překážky. Lidem, kterým chybí výzvy, se tolik nedaří a nejsou šťastní. Rodič musí před sebou vidět obraz, čeho chce při výchově dosáhnout. Podle talentu a schopností dětí byste jim měli dávat správné výzvy k překonání sama sebe. Pak budete mít velmi motivované dítě, které ví, co chce.
Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »
© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.