Má vaše dítě problémy s učením? Potřebujete poradit? OBRAŤTE SE NA NÁS ->>

Co když je dítě dysortografik

Znáte to? Diktáty jsou pohroma, dělá chyby v i/y, zvládne říct gramatickou poučku správně, ale nedokáže ji použít v písemné podobě.

Často nedodržuje délku samohlásek a vynechává interpunkční znaménka. Také se stane, že vynechá či přidá písmenka, slabiky, zamění zvukově blízké hlásky. Píše slova dohromady, špatně rozlišuje začátky a konce vět. Nestíhá psacímu tempu, atd.

Dysortografie je většinou propojena s potížemi ve čtení či psaní, nebo s obojím. Tyto potíže nemusí být v mnoha případech ani pozorovatelné, ale v 99% se skrytě vyskytují a jsou hlavní příčinou dysortografie. Ta plyne právě z pomalého čtení, čtení s nepochopením textu nebo pomalého tempa psaní. Děti jsou rády, že slovo napíší a již vůbec nestíhají zdůvodnit pravopis například během diktátu a ani při následné kontrole.

Jak tyto potíže zvládnout?

V první řadě je potřeba určit úplný zárodek vzniklých potíží a ty mnohokrát laik neodhalí. Proto je dobré se k nám objednat na konzultaci, kde se tento bod najde a od něj se začne celá situace řešit. Prozkoumáváme se oblasti čtení, psaní a znalosti pravopisu.

Příklad řešení

Dítě v páté třídě, má problém v diktátech. Největší problém mu dělá problém psaní i/y a čárek nad samohláskou. Po prozkoumání situace se zjistilo, že čtení je pomalé, nepamatuje si text. Při čtení dítě nerozlišovalo dlouhou a krátkou slabiku. V psaní se mu pletla písmenka m/n, a/o, L/S/Z. Dále je u něj zjištěno, že si nedokáže zapamatovat při diktátech ani část věty.

Náprava u takového dítěte spočívala v nápravě čtení, psaní, zlepšování paměti a následně doučení veškerého pravopisu.

 

Základy jsou důležité

Je to tak, že kolikrát se člověk něco nemůže naučit a pochopit z důvodu, že se určí špatný vstupní bod učiva. Člověk nemá souvislosti a tápe. Následně je zmatený, pomalý a dělá chyby. Čím více na něj tlačíme, dostává se do horšího stavu. Přestává si věřit, že je schopen se něco naučit, považuje se za hloupého a jeho sebevědomí v této oblasti silně klesá.

Je to jako při řízení auta

Tuto situaci můžeme přirovnat například k řízení auta. Představte si, že chcete jezdit autem, ale nemáte základní informace a možná si pletete nějaké dopravní značky či neznáte nějaké pravidla. Jak se asi tak budete při řízení auta cítit? Plno z vás by odpovědělo, že by do auta nesedlo. No a teď ještě přiostříme situaci a to následovně. Představte si, že neznáte značku hlavní a vedlejší silnice, posadím vedle vás do auta „někoho chytrého“, kdo vás to bude chtít naučit a proto vás vezme do velkého provozu. Mnohým z nás je tato situace známá – hlavně ženám. Jak byste se v této situaci cítili? Asi byste utekli?

 

A co mohou dělat děti? Mlčky trpět a upadnou vůči tomuto problému do apatie.

 

Chcete dostávat upozornění do e-mailu?

Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »

© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.

Top