Jak se učit s dětmi aneb aby učení doma nebylo peklo

Situace je nyní trochu složitější, nejenom pro rodiče, ale pro všechny. Proto i my vám přinášíme pár rad, jak se s dětmi učit efektivněji.

  1. Buďte v klidu a zbytečně se nestresujte. Společný čas se snažte co nejvíce užívat.
  2. Pokud se s dětmi učíte, spíše je chvalte a upozorňujte na to, co jim jde dobře. Jakmile narazíte na chybu, kterou by mělo znát, snažte se ho na ní navést. Ať si na ní přijde samo a opraví ji. V žádném případě ho nekritizujte a chyby nepředhazujte. Používejte spíše slova: „Zkus se na to ještě podívat. Nemohlo by to být trochu jinak? Jsi skvělý a určitě na to přijdeš… Pokud si nejsi jistý, kde bys to mohl najít a upřesnit si to?“
  3. Žádný učený z nebe nespadl a plno lidí se učí ze svých chyb. Když ale necháte iniciativu na dítěti a necháte ho samo pracovat, přicházet si na to, případně si to dohledat, stává se samostatnějším a bude potřebovat při učení méně vašeho dozoru.

 

Jelikož česká země je plná pokladů, tak jeden máme i v učení. Jan Amos Komenský dal již před více jak 500 lety dohromady zásady učení, které jsou stále aktuální.

 

I my v BASICu používáme principy učení a doporučujeme:

Názornost učiva

Při učení musí mít děti co nejvíce názornosti: obrázky, znázorňování, nákresy či skutečné věci, které jim učivo, předměty co nejvíce přiblíží. Pokud děti a studenti nemají při učení názornost, má to následující projevy: nuda, bolesti hlavy, břicha, pálení očí, válejí se po stole či polehávají, výbuchy hněvu… Tomuto se dá předejít právě tím, že jim věci UKÁŽETE.

 

Návaznost a přiměřenost učiva

Je učivo, které na sebe navazuje. Například matematika, český jazyk, anglický jazyk… Pokud se dítěti pletou písmenka, je nemožné číst a dále se učit pravopis. Když má dítě potíže se sčítáním, odčítáním, násobilkou, bude mít vždy problémy s vyšším počítáním. Poznáte to, jakmile se učíte další látku. Dítě je pomalé, nejisté a dělá chyby… Problém není v této látce, ale v té dřívější. Někdy se musí vrátit hodně do základů, aby chápalo souvislosti.

 

Nepochopená slova

Na ty obzvlášť velký pozor. Nepochopení je vůbec nejdůležitější a největší problém v učení. V momentě, kdy člověk něčemu nerozumí, mu to zabrání dál se vzdělávat. Poté se cítí hloupě, nejde mu to do hlavy, nepamatuje si učivo, je unavený, nervózní, myšlenky utíkají jinam… A nechce se učit.

 

Vlastní aktivita dětí a dril

Děti je potřeba při učení udržovat aktivní, aby si na co nejvíce věcí přicházely samy. Pokud se vy snažíte a váš potomek jen pasivně informace přijímá, je to stejné, jako když jedete podle navigace. Někam dojedete, ale nevíte, jak. A cestu si nepamatujete. Tak je to i při učení. Děti vám látku odříkají, ale následně si jí nepamatují a nedokáží použít.

 

 

Každou látku je proto potřeba pořádně procvičit, opakovat a zadrilovat. Děti potřebují vědět i příklad ze života, kde by danou věc mohly samy použít. Nejlépe, pokud samy přijdou na to, k čemu jim to bude.

 

Jsme tady stále pro vás, pokud byste cokoliv potřebovali, neváhejte se na nás obrátit!

Chcete dostávat upozornění do e-mailu?

Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »

© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů.

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.

Top