Jak dlouho se učit s prvňáčky a druháčky?

A máme tu pokračování článku „Jak dlouho se s dětmi učit„.

V minulém článku jsme psali o tom, že neexistuje správná odpověď na otázku:

„Jak dlouho se s dětmi učit?“.

„Bohužel“ je to tak. Bylo by to o moc jednodušší, kdybychom měli vždy na všechno jasnou odpověď. Ale v tom je ta krása.

Je to proces. Proces poznávání a učení se, díky kterému můžeme všichni růst a posouvat se. Pokud bychom dostali vše na zlatém podnose, mohl by nás přestat život bavit a všechno by bylo mdlé.

Ono to za tu práci, zkoumání, pády a vzestupy všechno stojí. A tak je to i s první a druhou třídou.

 

První třída

Je opravdu pro děti náročná, objevují svět počítání, učí se písmenka, slabiky, tvoření slov.

Učí se psát, zvykat si na školní režim, poslouchat paní učitelku, vydržet v klidu v lavici, dělat si úkoly, na známkování…. Přicházejí zdary i nezdary.

Je toho opravdu moc. A děti potřebuji velkou pomoc. Potřebují pomoc nejen pedagogů, ale i vás rodičů. Především vás rodičů.

V první třídě se pokládají základy čtení, aktivity, bez které se v dnešní době a v čemkoliv, co děláte, neobejdete. Proto je třeba neustále cvičit písmenka, slabiky, dokud je děti bez problémů neovládají. Každý den. 10-20 minut maximálně. Procvičujte slabiky v pracovních sešitech, ve slabikáři, zároveň si můžete udělat kartičky a použít je jako pexeso, nebo jakoukoliv formou hry, cokoliv Vás napadne. Vezměte například různé obrázky, které budete přiřazovat ke kartičkám se slabikami, pak postupně ze slabik skládat jednoduchá dvojslabičná slova.

Vždycky mějte na paměti, že nevadí, když dítě udělá chybu.

Zapomeňte na slovíčko ne, neupozorňujte na to, co je špatně. Spíše se znovu ptejte: „Co, že to bylo? Jaké, že to bylo písmeno? Podívej se ještě jednou.“ Smějte se, podporujte, rozkládejte slabiky na písmenka, pokud nejdou. A právě ta, která nejdou, co nejvíce opakujte. Zaměřte se na ně a pořádně je zacvičte, jedno po druhém. Postupně, písmenko po písmenku, abyste měli jistotu, že jsou dobře ukotvená.

To samé platí pro psaní a počítání.

Buďte dětem oporou, ukazujte a pomáhejte zvládat psaní jednotlivých úkonů, ať už se bude jednat o uvolňovací cviky nebo samotný nácvik písmen. Chvalte. Oceňujte snahu a nechtějte hned dokonalé výkony. Pokud některé tahy nejdou, cvičte i mimo písanky a pracovní sešity. Dnes je k dostání velké množství materiálů. Cvičte každý den, pár řádek, i formou hry. Ať budete fixovat čtení nebo psaní písmen, můžete použít kamínky, kaštany, modelínu nebo cokoliv jiného, aby si dítě tvary zapamatovalo. Pak je zkoušejte na papír. Vždy je důležitá kvantita, množství, před kvalitou.

Kvalita přijde s narůstající kvantitou.

Podobně to udělejte s matematikou.

Ukazujte. Matematika je především o vidění. Trénujte vidění počtů, používejte brambory, plyšáky, kuličky, cokoliv budete mít po ruce a Vašemu dítěti se bude líbit. Cvičte ukazování počtů, a pokud jde, cvičte pomocí pomůcek počítání. Formou hry, nejdříve sčítání, později odčítání.  Pořád dokola. Tak, aby si dítě zažilo počty natolik, že nebude přemýšlet o výsledku. Chce to však opakovat každý den. 15 minut. Chvalte, neupozorňujte na chyby, vyzdvihujte to, co se povede.

 

Druhá třída

Dítě již musí znát písmena, umět je číst a psát, to samé se slabikami, slovy, i s matematikou a počítáním do dvaceti.

Proto je velmi důležité o prázdninách opakovat, aby mohlo dítě lehce přejít do dalšího ročníku. S novým školním rokem přijde nejen opakování, ale i nová látka. V matematice se začíná počítat do 100, prohlubuje se čtení, přicházejí tvrdé a měkké slabiky.

Pokud dítě pokulhává v základech, je třeba je znovu procvičit, případně znovu vysvětlit a fixovat.

I ve druhé třídě je potřeba pomoci vás rodičů. Dítě již ví, co je čeká, nicméně je důležité znovu najet na pravidelný režim. Přijít ze školy, udělat úkoly. Můžete je nechat psát domácí úkoly samostatně. Je to jejich odpovědnost. Dejte jim možnost zkoušet a spoléhat se samy na sebe. Vy jste jen berlička, která je tu ku pomoci v případě potřeby. „Kráčet“ musejí však ony samy. Pro učení platí to samé jako v první třídě. Může se stát, že někdy strávíte o něco více času u učení než minulý rok, ale zásady zůstávají stejné.

Vidět, umět si představit, rozumět látce a tomu, co dělám, krok po kroku a cvičit a cvičit každý den.

Podporovat, povzbuzovat, vyzdvihovat to, co se povedlo.

 

Další pokračování článku ->

 

Článek pro vás připravila: Kateřina Sazmová a Veronika Smejkalová.

Chcete dostávat upozornění do e-mailu?

Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »

© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů.

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.

Top