Má vaše dítě problémy s učením? Potřebujete poradit? OBRAŤTE SE NA NÁS ->>

Co to je dysgrafie a jak s ní pracovat?

Děti s dysgrafií mají většinou pomalé tempo psaní, často dělají chyby v diktátech či v přepisu.

Mohou vynechávat interpunkční znaménka (háčky, čárky). Jejich písmo je neúhledné, při psaní špatně dodržují výšku a velikosti písmen. Tvary písmen mohou být rozklepané, neúhledné, nestejnoměrné.

Špatně si pamatují a vybavují nějaké tvary písmen a často si zaměňují písmena tvarově podobná. Při psaní se velmi soustředí na grafickou stránku psaní a tu nedokážou zkombinovat se soustředěním na pravopisné jevy. Mají většinou i špatný a křečovitý úchop psacího náčiní.

Příčinou těchto potíží je především nedostatečně rozvinutá hrubá motorika a pohybová koordinace, s tím i následně jemná motorika.

Pro nápravu těchto potíží musíme dítě rozvíjet více směry.

Rozvinutí hrubé motoriky

Je potřeba, aby dítě rozvíjelo pohyb celého těla. Čím více, tím lépe. Ideální je, když dítě dělá nějaký sport,

anebo se alespoň všestranně pohybově rozvíjí. Je potřeba rozpohybovat trup, končetiny a hlavu. Též před psaním je vhodné cvičení – kroužení pažemi, lokty, pohyby dlaní.

Rozvinutí jemné motoriky

Jemná motorika se týká rozvíjení pohybů rukou a prstů. Můžeme dělat různé rozcvičky (dotýkání prstů obou rukou, dotyk špičkami prstů o sebe,…). A nejlepší je zařadit do běžného života co nejvíce pohybů na rozvíjení jemné motoriky (navlékání korálků, stříhání, skládání z papíru, různé stavebnice na jemnou motoriku, modelování,…). Je vhodné děti zapojit do běžného fungování v domácnosti (mytí a utírání nádobí, škrabání brambor a zeleniny, krájení, tvarování cukroví,…) a vyvarovat se používání mobilních telefonů (prst a zápěstí napínají).

 

Co je potřeba hlídat

  • Správné sezení – držení těla, poloha dolních končetin, ruce se opírají o podložku.
  • Správný úchop tužky – je předpokladem pro plynulé psaní, doporučuje se špetkový úchop (psací náčiní dítě drží ve třech prstech: palec, ukazováček, prostředníček).
  • Vhodné psací náčiní – trojhranné tužky a pastelky.
  • Velikost písma – nejdříve dítě píše na velký papír velká písmena (může i mazací fixou na tabulky) a postupně se dostává ke psaní do sešitu.

A jak na to?

  • Uvolňovací cviky, volné čmárání na ploše – začít na svislé ploše (pohyb směrem dolů), následně na šikmé a nakonec na vodorovné. K tomuto cviku je vhodné používat křídy, voskové pastely, uhel, tužky s měkkou tuhou.
  • Psací náčiní musí být zvoleno tak, aby snadno zanechávalo stopu, aby si dítě nezvykalo, že musí na psací potřebu tlačit. Nejdříve cviky můžeme provádět na balicí papír, protože má velkou plochu.
  • Grafomotorická cvičení rovných čar, oválů, klubíček, oblouků,…
  • Začínáme psaním jednotlivých písmen (doporučujeme je i vymodelovat), pořádně zatrénovat jednotlivé tvary písmenek – hlídat úhlednost a správnost tvarů. Dítě musí mít jistotu, jak se písmenka píší. Je lépe jich procvičit méně, ale vždy s jistotou.
  • Pokud má dítě již jistotu v psaní samostatných tvarů písmen, můžeme začít v psaní slabik.
  • Po zvládnutí psaní slabik a zacvičení této jednoduchosti přejdeme ke psaní krátkých dvouslabičných slov.
  • Vše je vždy potřeba důkladně procvičit než se pustíme do náročnější oblasti psaní. Procvičujeme tak dlouho, dokud dítě danou věc v lehkosti nezvládá (rychle a správně).

Chcete dostávat upozornění do e-mailu?

Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »

© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.

Top