Má vaše dítě problémy s učením? Potřebujete poradit? OBRAŤTE SE NA NÁS ->>

Potíže se čtením – jak se projevují a jak je zvládnout

Čtení stále nejde, dítě luští a zaměňuje si tvarově blízká písmenka (a/e, b/d/p, m/n).

Čte po slabikách, přehazuje si pořadí písmen ve slově či si slova domýšlí. Čte zbrkle nebo si potichu předčítá, opakovaně čte začátky slov…

Děti s potížemi se čtením dávají větší úsilí a pozornost na předčtení textu a to jim znemožňuje více či méně porozumět obsahu textu či jeho části a unikají jim detaily.

Děti s potížemi ve čtení mohou mít často i horší známky nejen ze čtení, ale hlavně z českého jazyka, mohou mít celkově zhoršený prospěch.

Schopnost učení závisí na schopnosti číst a porozumět textu. Takže děti, které mají potíže ve čtení, budou mít následně obtíže všude tam, kde budou závislé na čtení a práci s textem (slovní úlohy, zadání úkolů, testy,…).

 

Jak s těmito dětmi pracovat?

Náš přístup

Nejdůležitější je náš přístup. Nikdy nezaujímejte stanovisko, že je dítě hloupé, pomalé, má nějakou poruchu a nemá šanci se něco naučit. Protože tyto naše postoje se propisují do dítěte a ono bude mít tyto pocity méněcennosti, neschopnosti, které ho budou následně podvědomě negativně ovlivňovat a blokovat.

Děti, které mají potíže v učení, potřebují velkou podporu, trpělivost, empatii a zažívání úspěchu.

Děti, které zažívají jen neúspěchy, nezdary, upozorňování na chyby, ukazování nedostatečnosti,… mají nízké sebevědomí a to jim nepomáhá.

Správná obtížnost

Při učení je vždy potřeba zvolit odpovídající obtížnost pro dítě. Jedná se o takový text, který dítě bude číst lehce. Nebude v něm moc chybovat, bude ochotného číst a text pro něj bude dostatečně velký (dejte také pozor na vhodný fond písma).

Vhodné knihy

Nejvhodnější jsou knihy s velkými písmeny, kde je textu málo a je doprovázen obrázky pro představivost.

 

Jak na chyby

Pokud dítě udělá chybu, nemusíte ho hned na ni upozorňovat. Tím, jak bude číst větší množství jednoduchých textů, se chybovost bude vytrácet. Je ale potřeba zabezpečit, aby dítě rozumělo všem slovům v textu. Pokud nebude něčemu rozumět, nebude chtít číst. Také je důležité, aby se u dítěte od začátku učilo i pochopení textu.

Procvičovat i písmenka

Pokud má dítě opravdu velké potíže se čtením, knihy a dlouhé texty pro něj nejsou vhodné. Musíme začít s procvičením a zažitím jednotlivých písmenek. Následně trénovat slabiky, aby nedělaly žádné potíže, a pak začít číst krátká dvouslabičná slova ukončená na samohlásku. Když to dítě v pohodě zvládá, můžeme zvyšovat náročnost a složitost textů.

Důležité je nespěchat a vybudovat dítěti opravdu dobré a pevné základy pro čtení.

Dělá vám čtení potíže?

Chcete dostávat upozornění do e-mailu?

Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »

© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.

Top