Má vaše dítě problémy s učením? Potřebujete poradit? OBRAŤTE SE NA NÁS ->>

Proč jsou děti při učení pomalé?

Proč jsou děti při učení pomalé? Co všechno je dokáže při učení zpomalovat a brzdit? Pojďme se na to podívat.

Učení je proces, který je ovlivněn různými faktory a pro každé dítě je individuální.

Pomalost při učení je ovlivňována jedním či více faktory, jako je nepochopení učiva, velká obtížnost, nedostatek opakování (drilů), vnitřní strachy, mnohá selhání, znehodnocování z okolí, nízká emoce a tím i nedostatek sebevědomí a sebedůvěry. Toto má i negativní dopad na celkový život dítěte. V tomto článku se zaměříme na to, jak tyto faktory mohou proces učení ovlivnit a jak s nimi pracovat.

„Chvátej, přidej, zrychli, tobě to trvá, jsi jako lenochod,…“

První a nejzásadnější bod je nepochopení

Pokud člověk něčemu nerozumí, blokuje to jeho schopnost se dále učit. Nepochopené může být slovo, ale i symboly a různé znaky (písmenka, znaménka,…). Zkuste si sami najít nějaký příklad, kdy jste něčemu nerozuměli a co to ve vás způsobilo.

Pocit nepochopení zažil určitě každý a setkáváme se s ním i v běžném životě.

A jak se to projevuje?

Například čtete nebo něco posloucháte a najednou se ztratíte a nedokážete „navázat niť“- uvíznete v prázdnotě, můžete být nervózní, duchem mimo, unavení, do aktivit se vám nechce, jste pomalí, líní, neaktivní a děláte chyby. Můžete se s tím setkávat v práci i v běžném životě. Děti na nepochopení při učení naráží velice často. Proto je velice důležité si vše objasňovat a vysvětlovat. Nechte děti se ptát, mají to v přirozenosti, a pokud to v nich nepotlačíme, tak se ptají.

Velká náročnost

Každé dítě má jiné schopnosti a mezi žáky ve třídě je plno rozdílností. Některé děti potřebují více času na zažití určité látky než jiní. 

Jak to může vypadat

Pro příklad půjdeme do úplných základů ve čtení. Když děti nastoupí do první třídy, může již nějaké dítě umět číst. Někdo stíhá dobře nastavenému tempu, ale pak tam můžou být i někteří jedinci, kteří potřebují více času na zažití (více drilů), zapojení více smyslů do výuky,… Děti při učení potřebují dostatek opakování a procvičování k upevnění informací. Pokud je pro ně čas na zacvičení látky příliš krátký, vede to k nedostatečnému zažití a následnému zpomalování a může být i spojeno s nedůvěrou v sebe a své schopnosti.

Pokud dítěti není umožněno postupovat přiměřeným tempem s dostatkem procvičování a pokračuje se k dalšímu a většinou komplikovanějšímu učivu, začne být více a více pomalý, zmatený, zvyšuje se chybovost,…

Jediné východisko z toho je, vrátit se do bodu, kdy dítě učivo zvládalo a od tohoto bodu začít potíže zvládat.

Nízká emoce a strach

Tady se to začíná více komplikovat. Dítě si nasbírá nepochopení, je toho na něj moc, nestíhá, je pomalé, dělá chyby a začíná mít strach ze selhání, nezdarů, neúspěchů, posměchu okolí, nevhodných komentářů… Pokud člověk prožívá nízké emoce, jako jsou například úzkost a strach, brzdí to jeho zájem o učení, ovlivňují schopnost osvojovat si nové informace a rozvíjet své dovednosti. Jeho pozornost je nasměrovaná na to, co neumí, nezvládá a v čem není dostatečně dobrý. Někdo se může uzavřít do sebe a být nešťastný, jiný naopak může jít do „boje“ se školou, učiteli, spolužáky či rodiči.

Snaha rodičů

Rodiče se snaží nedostatky u dítěte napravit a snaží se s ním učit. Někdy se to daří velice dobře, někdy se ale může stát, že si rodič neví rady a nedělá to úplně správně. Dítě do učení tlačí, slibuje odměny, když se bude učit, nebo tresty, když se učit nebude či budou špatné výsledky. Začnou porovnávat dítě se sourozenci, spolužáky, kamarády, ve snaze děti motivovat.

Bohužel toto může u dětí způsobit další demotivaci, strachy, pocit nedokonalosti, selhání a nelásky. Kromě toho, že do učení ho tlačíme, tak je ve snaze zlepšit se upozorňujeme na chyby a na to, co nedělají dobře. Dítě začne mít větší pozornost na tom, aby nechybovalo. Dostává se do stavu, kdy člověk dělá chyby i v tom, co mu jde dobře a ovládá.

Je důležité si být vědom těchto bodů, které ovlivňují pomalost dětí v učení. Dětem musíme vytvořit povzbuzující a podpůrné prostředí pro učení. Hledat to, co již dítě zvládá a tomu dávat co největší pozornost a potvrzení. Najít vhodný počáteční bod pro nápravu potíží a zabezpečit, aby dítě vždy vše pochopilo, mohlo si vše na určité úrovni procvičit a nadrilovat.

Potřebujete poradit/pomoci?

Chcete dostávat upozornění do e-mailu?

Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.

Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »

© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů | cookies

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.

Top