Pomáháme (nejen) dětem s učením
Má vaše dítě problémy s učením? Potřebujete poradit? OBRAŤTE SE NA NÁS ->>
Pomáháme (nejen) dětem s učením
Vítám vás u posledního článku ze série „Jak dlouho se učit s dětmi“. Tentokrát se zaměříme na starší školáky, kteří již postoupili na druhý stupeň.
Pamatuji si, jak jsem se jako malá těšila na přechod na druhý stupeň. Byl to pro mě symbol dospělosti – nová budova, víc učitelů, větší samostatnost. Byla jsem nadšená, že už nebudu to malé dítě, o které se všichni starají. A ten přechod byl opravdu zásadní.
Na druhém stupni už děti nemají jednoho učitele na všechny předměty, ale postupně se setkávají s různými odborníky na konkrétní oblasti. Každý učitel je zaměřen na svůj předmět a žáky vnímá pouze z určitého úhlu pohledu. Už se od nich očekává, že budou rozumět základním věcem a že budou schopni stavět na tom, co se dosud naučili. Bez pevných základů se totiž těžko postupuje dál.
Přechod na druhý stupeň může být pro některé děti náročný. Sice na začátku šestého ročníku proběhne opakování, ale pak se rozjede nový výukový plán, který je potřeba během roku zvládnout, a nikdo nebude čekat na ty, kteří se zpozdí. Základní pravidlo zůstává stejné – důkladné porozumění učivu je klíčem k úspěchu.
Na otázku, jak dlouho by se děti měly učit, neexistuje univerzální odpověď. Každé dítě je jiné a potřebuje různý čas na zvládnutí učiva. Pokud se na prvním stupni naučí, jak správně studovat a rozumět tomu, co se učí, budou na druhém stupni mnohem lépe připravené na složitější výzvy.
Učivo druhého stupně není nutně složité, ale každým rokem na sebe navazuje. Pokud dětem chybí základy, může pro ně být zvládání nové látky stále těžší. Důležité je děti vést k tomu, aby se učily s porozuměním. Když pochopí, jak fungují základy, budou schopny zvládnout i složitější úkoly, a to nejen v tomto školním roce, ale i v těch následujících.
Druhý stupeň přináší nové předměty, jako je například fyzika nebo chemie, a s nimi i nové pojmy, které mohou být pro děti zpočátku náročné. Je důležité, aby rodiče ukázali dětem, jak na to, ale zároveň jim dali prostor pro samostatné zkoušení. Děti se učí tím, že pozorují a napodobují, a když pochopí, že mohou zvládnout novou látku samy, získají cennou sebedůvěru.
Na druhém stupni se také zvyšuje množství úkolů a písemek. Někdy se může stát, že dítě bude mít několik písemek najednou a bude se muset učit třeba dvě hodiny denně, někdy i více. Pokud ale dítě pochopí učivo už při jeho probírání, bude v příštích letech potřebovat na přípravu mnohem méně času a lépe zvládne i náročné přijímací zkoušky v deváté třídě.
Klíčové je porozumět látce a umět ji používat. V matematice je důležité naučit se rozebírat úlohy krok za krokem, jasně porozumět tomu, co od nás vyžadují, a jak k nim přistoupit. Jakmile dítě toto zvládne, má napůl vyhráno. Zbytek je o procvičování a opakování, aby si bylo jisté, že opravdu rozumí a ví, co má dělat.
Děti budou potřebovat vaši podporu, i když jsou na druhém stupni. Je důležité jim ukázat, jak se učit, ale zároveň jim dát prostor, aby se mohly samy rozvíjet a naučily se zvládat své školní povinnosti s větší nezávislostí.
„Jak dlouho by se měly děti učit?“ ->>
„Jak dlouho se učit s prvňáčky a druháčky“ ->>
„Jak se učit s třeťáky, čtvrťáky a páťáky?“ ->>
Budeme vám posílat informace o nových článcích, termínech přednášek či letních táborů a jiných akcí, které pořádáme.
Registrací dáváte souhlas se zpracováním vaší e-mailové adresy pro zasílání newsletterů po dobu maximálně 5 let. Odhlásit se můžete kdykoliv jediným kliknutím v každém e-mailu. Jak chráníme vaše osobní údaje »
© BASIC Česká republika, z.s. | ochrana osobních údajů | cookies
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby
Studijní centrum BASIC je oprávněno používat služby Applied Scholastics®. Applied Scholastics® je ochranná známka ve vlastnictví mezinárodní organizace Association for Better Living and Education International a je použita s jejich svolením.